Perempuan tak pernah menghargai...

2:21 AM / Posted by Matt Fauzy /

Perempuan memang sempurna tapi perempuan tak pernah menghargai. Tak pernah menghargai lelaki dan juga dirinya. Setuju? Perempuan memang terkenal dengan sifat lemah lembut. Tak dinafikan kadang-kadang perempuan menjadi lebih ganas daripada lelaki. Tetapi mengapa saya mengatakan perempuan memang sempurna tapi tak pernah menghargai. Ok, kita lihat tiga situasi berbeza.


Situasi 1

Si lelaki, mempunyai seorang awek cun. Awek yang dia kenal, dia sayang, dia belai dan dia kasih sepenuh hati. Perangai awek yang dulunya manja berubah menjadi liar. Keluar sana sini, keluar pagi balik malam. Apabila mengetahui keadaan itu, si lelaki mulalah menunjukkan sifat kokongan dan sentiasa memerhati si awek tadi. Lama kelamaan si awek tidak puas hati kerana merasakan kehidupannya tidak bebas. Akhirnya pergaduhan berlaku disebabkan salah paham.

lelaki sebenarnya bukan mengongkong hidup si gadis tetapi lebih kepada ambil berat. Itu semua untuk kebaikan gadis itu jugak. Tak bolehkan bertolak ansur? Atau tak bolehkah menghargai cinta seseorang? Dengan cara ini, si gadis dapat menghargai cinta lelaki tersebut dan juga menghargai diri sendiri.

Situasi B

Susah untuk melupakan bekas teman lelaki atau dalam bahasa mudahnya tidak pernah menghargai cinta baru., Apa perasaan anda apabila mengetahui awek anda masih tergila-gila dengan bekas kekasih walaupun telah berpisah setahun lamanya? Lebih dahsyat lagi apabila awek itu sering disakiti dan dimarahi ketika bersama bekasnya tetapi awek anda masih teringatkan cinta lama. Mungkin sesetengah orang akan berkata, biasalah cinta pertama. Memang susah nak dilupakan. Yes! itu betul tetapi puan puan sedar tak yang anda bercinta hanya untuk disakiti?

Perempuan memang sempurna kerana tak sampai sebulan berpisah, ada je lelaki yg cuba mendekati mereka. Terbukti perempuan memang sempurna kerana ada saje lelaki memujinya. Contohnya mudah, kalau anda selalu dengar lagu, terutama lagu yang disampaikan oleh lelaki. Kebanyakannya mengisahkan kecantikan, kesempurnaan dan kelembutan seseorang perempuan seperti lagu Cinta Untuk Nabila. Kalau nak disenaraikan lagu yang memuji wanita memang banyak. Tetapi persoalannya adakah perempuan menghargai apa yang lelaki buat? Menghargai cinta lelaki?

Situasi C

Mengharapakan lelaki memulakan semuanya. Situasi ini adalah perkara yang sering berlaku bagi mereka yang sedang bercinta. Saya ada seorang kawan, mengadu dan minta pendapat apa yang saya akan buat kalau awek kita susah nak sms dan susah nak call kita.. Sebenarnya masalah ini adalah kecil dan biasa tetapi ada sesetengah lelaki, dia akan merasakan dirinya seperti terhegeh-hegeh untuk mendapatkan cinta walhal cinta itu adalah daripada aweknya sendiri. Mengharapakan si awek untuk sms atau call dia memang jauh panggang dari api.Semua hal dia akan mulakan seperti seseorang yang gilakan sesuatu.

Adakah ini dinamakan cinta sejati? Apa salahnya anda menghargai cinta lelaki. Tidak perlu ego dan hipokrit. Cuba anda bayangkan perasaan seseorang lelaki sekiranya anda bertindak sedemikian. Rasanya tidak perlu untuk lelaki memulakan semuanya. Sebagai perempuan dan awek, anda cubalah untuk menghargai cinta darinya.

Kepada mereka yang mengalami keadaan ini, cubalah bertolak ansur. fikir yang mana positif, kadang-kadang ada baiknya bila seseorang lelaki mengambil berat tentang pasangannya. Bukan semua lelaki suka mengongkong. Berkawan memang tidak salah tetapi biarlah kena pada tempatnya..

Labels: ,

0 comments:

Post a Comment